Groene Singel en spoorviaduct

Advies aan: Procesmanager W. Vroom
Fase van het project: Voorlopig Ontwerp

Adviesdatum: 2025-04-11

Inleiding

Het traject Groene Singel nadert het moment van VO-besluitvorming in het College en Raad.
In het gesprek gisteren 9 april in het Platform Groen meldde u dat een voorstel over het waterbassin cq pompkelder nog meegenomen moet worden. Het is in deze fase nodig om de technische haalbaarheid van een groen dak en/of struiken cq meerstammige bomen mee te nemen in het VO.
Een extra advies hierover van het PG is meer dan welkom. Het is in het korte tijdsbestek niet mogelijk om een financiële onderbouwing aan toe te voegen.

Inzet water tijdens perioden van hittestress en grote droogte

In het deel van de Groene Singel van Oudeweg tot de kruising met de Papentorenvest valt jaarlijks 3.000 x 800 liter water, waarvan een deel vertraagd wordt afgevoerd in het tracé en in de wadi. Onbekend is nu of er rekening wordt gehouden met buffering van hemelwater voor droge perioden.

Het hemelwater dat op het weggedeelte valt, is vervuild door het gebruik van de remschijven en van remsporen van de banden. Dit wordt afgevoerd via het waterbassin cq pompkelder dat onder het spoorviaduct ligt en onder de rijstroken voor de auto’s. Een deel van de rijstroken gaat ingezet worden voor de fietsring en het overblijvende deel van de banen die verdwijnen kan ingezet worden voor vergroening.
Een oplossing wordt nu gezocht met behoud van het bassin en mogelijk gebruik van het ‘dak’ van het bassin. De onderdoorgang is 20 meter lang en volgens inschatting van de gemeente straks ongeveer 3 tot 4 meter breed.
Op de huidige rijweg kan bovenop het ‘dak’ een leeflaag van watervasthoudend substraat aangebracht worden voor beplanting. De constructeur zal aan moeten geven welk totaalgewicht toegevoegd mag worden. De onderdoorgang van 20 meter lengte geeft voldoende daglicht voor vergroening.

Advies

  • Zuivering van het vervuilde water en inzetbaar voor perioden van hittestress en droogte

Met enkele zuiveringsslagen is het hemelwater voldoende gereinigd om in te zetten bij hittestress en perioden van droogte.

Wij adviseren gebruik te maken van oa magneten voor ijzerdeeltjes en reinigingsfilters voor restanten remsporen van banden en remschijven.

Verdere details voor reiniging is op een later moment door te rekenen na veldonderzoek.

  • Zuiveringslaag van schelpen.

Als het bassin bereikbaar is, valt te denken aan een schelpenlaag in het bassin dat uitstekend werk verricht in het reinigingstraject.

  • Groene maatregelen op het ‘dak’.

Met gebruik van watervasthoudende ecologisch substraat is een goede leeflaag te realiseren waarmee een groen dak met biodivers groen mogelijk wordt. Gebruik vooral groen dat meewerkt als ‘faunapassage’ voor bijen enzovoort.

Een aantal bakken met meerstammige bomen inclusief bijenminnende planten kunnen worden geplaatst binnen de gewichtsmarges die de constructeur aangeeft.

De wand van de onderdoorgang kan misschien vergroend worden, maar houdt rekening met de ‘gevoelde’ veiligheid voor fietsers.

De kennis in de combinatie van zuivering, de inzet hemelwater en dakgroen plus meerstammige bomen is in Haarlem voorhanden. De meerstammige bomen bij de Dakkas zijn volgens deze formule geplaatst.

  • Inzet van het gebufferde hemelwater in pompkelder

De multifunctionele inzet van de pompkelder maakt het project nog extra interessant voor Haarlem. Geef het een kans, zodat het icoon Groene Singel nog mee uitstraling krijgt.